Page content

Lucide dromen: Hoe doe je dat sneller ?

article content

Lucide dromen: Hoe doe je dat sneller ?

“Lucide dromen: Hoe doe je dat? Het antwoord op deze vraag vind je natuurlijk al in de training leren lucide dromen. Daar leer en lees jij stap voor stap wat jij moet doen om lucide te worden. Maar misschien gaat dat je niet vlot genoeg. Daarom onthul ik nu drie extra hulpmiddelen die ervoor zorgen dat jij nog eerder lucide droomt….

1- Sneller lucide dromen: Hoe doe je dat?

Je lucide droomt wordt bepaald door vele persoonlijke aspecten (wie je bent, wat je bent en wat je wilt) maar dit kan je terugbrengen tot drie sleutelfactoren. Deze dragen in grote mate bij aan het antwoord op de vraag: “Lucide dromen: Hoe doe je dat sneller …”

Deze drie sleutelfactoren zijn:

  • Motivatie
  • Verwachtingen
  • Emoties

Laten we ze één voor één onder de loep nemen. Te beginnen met:

2- Motivatie

Hoe gemotiveerd ben jij om lucide te dromen? Hoe sterker jouw motivatie, hoe sneller jij lucide droomt. Motivatie is wat ons beweegt om in actie te komen. We kennen vier niveaus van motivatie:

  • Noodzaak – Deze motivatie gaat over overleven. Er is maar een focus
  • Wensen– Kleine veranderingen die de vaste patronen leuker maken.
  • Verlangens – Grotere veranderingen die vaste patronen loslaten en er nieuwe patronen van maken.
  • Missie – Idealen en doelen die bevrijdend werken in je leven. Zij overstijgen onze verwachtingen, wensen en noodzaak.

Toch is alleen gemotiveerd zijn niet genoeg. Ook je verwachtingen moet je bijstellen en focussen op het krijgen van lucide dromen.

wat verwacht jij te krijgen ?

Wat verwacht jij diep in je hart van lucide dromen?

3- Verwachtingen

Je kan nog zo gemotiveerd zijn maar als je onbewust of misschien bewust denkt: Dat lukt mij nooit, dan zal je de hamvraag: Lucide dromen: Hoe doe je dat? nooit zelf kunnen beantwoorden. Verwachtingen bepalen een groot deel van je leven. Hoe jij denkt dat iets zal gaan, zo gaat het meestal ook.

Verwachtingen worden gevormd door je huidige vastliggende gedrag.  Je verwachtingen doorbreken lijkt vrij eenvoudig. Creëer gewoon nieuwe verwachtingen. Simpel maar je oude verwachtingen liggen vaak op de loer.

Weleens geprobeerd af te vallen, stoppen met roken of gezonder te eten? Dat gaat vaak een tijdje goed maar dan ineens komt die oude gewoonte weer om de hoek kijken. Soms sterker en heftiger dan ooit tevoren.

Het verwachtingseffect

Over verwachtingen in lucide dromen bestaat een interessant voorbeeld. Oupensky, een van de pioniers op het gebied van lucide dromen, was tot de conclusie gekomen dat je eigen naam schrijven in je lucide droom ertoe leidde dat je ontwaakt. Andere pioniers zoals Celia Greene en Patricia Garfield hadden dezelfde ervaringen en beaamden de conclusie van Oupensky.

Stephen Le berge, de man die lucide dromen haar wetenschappelijke betekenis gaf, had het vermoeden dat de verwachtingen van Green en Garfield, ingegeven waren door de ervaring van Oupensky, en zo hun eigen ervaring sterk had beïnvloed. Hij kon geen enkele plausibele reden bedenken waarom je je naam niet zou kunnen opschrijven in je lucide dromen. Hij verwachtte geen problemen en kreeg gelijk.

Dus je bent super gemotiveerd. Je wilt graag lucide dromen maar toch diep in je, schreeuwen je oude verwachtingen, je vastgeroeste gedragspatronen je nog steeds toe dat het niets voor jou is, dat het gevaarlijk is. Ze doen je twijfelen en ze vragen zich af: Waarom wil jij zo graag antwoord op de vraag: ” lucide dromen, hoe doe je dat? “.  Om hierdoorheen te breken komen we bij het laatste ingrediënt: Je emoties.

4- Emoties

Je emoties bepalen hoe sterk jouw motivatie en je nieuwe verwachtingen zijn. Door deze twee te voeden met krachtige, positieve emoties maak jij ze zo sterk dat ze je oude verwachtingen zullen overstijgen. Dat doe je door je zelf vragen te stellen als:

  • Hoe graag wil jij eigenlijk lucide dromen?
  • Wat ben jij bereid ervoor te doen en voor te laten?
  • Wat wil jij in leven veranderen met lucide dromen?

Je antwoord moet doordrenkt zijn van de innerlijke noodzaak om, zoals in dit geval, lucide te dromen. Hoe sterker jij, in je hele lijf, emotioneel voelt wat lucide dromen voor jou gaat betekenen, hoe groter de kans is dat jij het nog sneller doet.

5- Tenslotte over lucide dromen: Hoe doe je dat?

Je kunt deze drie aanjagers, zoals jezelf waarschijnlijk al begrepen hebt, niet los van elkaar zien. Wat jij verwacht wordt in grote mate bepaald door de emoties die jij daaraan koppelt en deze emoties versterken en verdiepen jouw motivatie. En echt gemotiveerd zijn creëert nieuwe, positievere en krachtige verwachtingen.

Dus mocht het met de training leren lucide dromen niet gelijk vlotten, pak dan een vel papier en gebruik de drie sleutelfactoren om voor jezelf helder te krijgen waarom jij lucide wilt dromen.

Een ander kan het je wel vertellen maar het is beter dat je het zelf vanbinnen voelt. Zodat de vraag ” lucide dromen, hoe doe je dat sneller? “voor jou geen vraag meer is….

PS: Wil je meer leren over lucide dromen? Lees dan mijn boek De Lucide Droom Gids, kom naar een van de workshops of volg de gratis training op deze site.

 

Like, deel of verzend dit bericht want er is vast wel iemand die je hier mee kan helpen...

Comment Section

0 reacties op “Lucide dromen: Hoe doe je dat sneller ?

Plaats een reactie


*