arrow_drop_up arrow_drop_down

Mindfulness: Word je bewust van wie je bent en wat je doet...

Het succes van mindfulness in de hedendaagse maatschappij is niet zo moeilijk te verklaren. Steeds meer mensen hebben het moeilijk met de vele prikkels van het moderne leven.

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat veel  ziektes hun oorzaak in deze stress vinden. Wie zich eenmaal in een vicieuze cirkel van stress en leven bevindt, kan het moeilijk vinden om de weg naar een ontspannen en gezond leven weer terug te vinden. Iedere dag melden zich een kwart miljoen mensen zich ziek op hun het werk als gevolg van teveel stress.

1- Stress: Niet alleen een boosdoener…

Stress is in de basis een gezonde vorm van energie. Tenminste als deze energie goed en productief gebruikt wordt. Positieve stress maakt je zelf bewust, creëert flow in je leven en vergroot zo je eigenwaarde. Je hebt het gevoel 100% uit het leven te halen. Negatieve stress doet precies het tegenovergestelde. Het put je uit, vergroot de kans op burn out en overspannen worden en doet je hevig twijfelen aan het leven dat je lijdt  leidt.

mindfulness helder dromen

Want dat is wat stress vaak is, de verstoorde balans tussen spanning en ontspanning. Zelfs in een positieve flow loert een een gevaar: je denkt dat je alles aankan en zegt op bijna alles ja. Je gunt jezelf steeds minder tijd om op te laden en verzandt in een leven van een heleboel dingen tegelijk doen maar niets afmaken.

Je voelt als het ware de positiviteit, de bevrediging uit je leven stromen en omslaan in een negatieve attitude tegen wat er allemaal op je bord ligt. De positieve stress slaat steeds meer om in negatieve stress en zo kom je in een spiraal terecht waarvan je nooit gedacht had dat je er in terecht zou kunnen komen.

2- Hoe kan mindfulness hier in helpen?

Mindfulness is een manier om je aandacht te richten op wat er nu gebeurt. Met behulp van mediteren, ademhalingsoefeningen, zelfhypnose en lichaamswerk. Het helpt ons meer bewust van onze gedachten en gevoelens te worden. Dat zorgt ervoor dat we deze kunnen beheersen en onder controle houden in plaats van dat ze ons overrompelen en meevoeren. We zijn zo in staat om de oorzaak van onze stress los te laten.

Het beoefenen van mindfulness geeft mensen meer inzicht in hun emoties, focus houden, concentreren en het verbeteren van hun relaties. Wetenschappelijk onderzoek heeft de positieve effecten aangetoond op het verminderen van stress, angst, depressie en verslavend gedrag en zelfs op fysieke ongemakken zoals hoge bloeddruk, hartziektes en chronische pijn bewezen.

3- Is het beoefenen van mindfulness makkelijk ?

Iedereen kan  mindfulness beoefenen, omdat het niet een kwestie van kunnen is maar doen. Mindfulness is de energie van bewust en wakker zijn in het huidige moment. Het is het continue ervaren van het diep geworteld zijn in ieder moment van je leven.

De voordelen van het beoefenen van mindfulness worden dus steeds meer erkend. Het heeft bewezen te zorgen voor een aanzienlijke optimalisering en verbetering van het mentale en fysieke welzijn. Dit is eigenlijk geen nieuws omdat deze traditie en de voordelen die het brengt, een historie hebben van meer dan 2500 jaar oud. Het gaat erom een vorm van meesterschap te bereiken. Die krijg je door routinematig eenvoudige mindfulness oefeningen te doen.

4- Wie heeft de meeste baat bij mindfulness?

Iedereen profiteert van deze oefeningen, ongeacht religieuze opvattingen, nationaliteit of cultuur. Door middel van mindfulness, kunnen we leren in het huidige moment in plaats van in het verleden of in de toekomst te leven. In het huidige moment zijn, is de enige manier om echte harmonie in en met jezelf te ontwikkelen.

Met mindfulness, kunnen we onze geest trainen om onze concentratie, creativiteit en veerkracht te versterken en zo om te gaan met de uitdagingen van het leven, evenals het inzicht vergaren om meer vreedzaam en vreugdevol te leven in het moment van de dag.

Geholpen door deze lessen, kunnen we geluk in onszelf en compassie voor onszelf en anderen te ontwikkelen en dit verandert onze manier van “zijn” in onze relaties met anderen en de wereld waarin we leven.

5-  De 3 populairste mindfulness technieken

1- Mediteren

Er zijn vele manieren om te mediteren. Bij meditatie richt jij je aandacht heel bewust en gericht op een activiteit zoals ademen, lopen of eten. Het woord meditatie wordt vaak geassocieerd met kale monniken, afzondering en ascese.

Maar meditatie in mindfulness heeft een praktische insteek. Je kunt het eenvoudig in je dagelijks leven inpassen. Al kan het helemaal geen kwaad om het proces van negatieve stress te doorbreken met een retraite op een hoog gelegen berg of in een klooster.

 

2- Bodyscan

De bodyscan is een in de mindfulness vaak gebruikte techniek. Zoals de naam al gezegd wordt bij deze techniek het lichaam deel voor deel gescand.

Je wordt je op die manier bewust van je lichaam. Door de bodyscan ben je in staat om te voelen waar je lichaam afwijkend aanvoelt. Door vervolgens aan deze plek aandacht te geven, krijg je inzicht in een weerstand of beperking die op dat moment speelt in je leven.

3- Zelfhypnose

Hypnose is een krachtige en effectieve manier om aan problemen en uitdagingen te werken in je leven. Zelfhypnose brengt jou hiervoor in de juiste stemming. Met zelfhypnose ben je in staat om je kritisch denken te omzeilen.

Voorbij aan dit kritisch denken kan jij dan aan de oorzaken van de negatieve stress te werken. Er zijn bijna geen mindfulness trainingen waar er aandacht wordt besteed aan zelfhypnose en dat is een gemiste kans.

6- De link tussen mindfulness en je dromen…

Door overdag met je bewustwording bezig te zijn, breng jij orde en structuur in de chaos waar je lichaam en geest aan ten prooi vallen. Hierdoor is al veel werk gedaan wat je lichaam en geest normaal moeten doen als je slaapt en droomt. Dat maakt  je dromen minder chaotisch en schept meer ruimte om je bewust te worden van je dromen.

Voor lucide dromen geeft dit de volgende voordelen:

  • Je dromen onthouden wordt steeds makkelijker.
  • Hoe meer dromen je onthoudt, hoe duidelijker het patroon in je droom wordt.
  • Je bent hierdoor steeds sneller in staat om antwoord te geven op je vraag: Wat betekent mijn droom?
  • Voor lucide dromen  weten dat je droomt een absolute voorwaarde:

Als jij je overdag bewust bent van je doen en laten, dan zal jij eerder lucide worden. Het trainen van bewust worden en zijn, is de warming up naar lucide dromen. Het kan ook zonder maar de kans op lucide dromen wordt aanzienlijk verkleind zonder dagelijkse bewustwording.

Je bent in staat om langer lucide te dromen aangezien je gewend bent om bewust te zijn.

7 – Dus mindfulness stopt nooit?

Precies. Je moet mindfulness uiteindelijk ook niet zien als iets wat je doet maar als een manier van leven. Bewust worden van wat je doet en jezelf aandoet, geeft je leven een geweldige impuls de goede richting in. Naar een leven zoals het bedoeld is, vol van uitdagingen, aangejaagd door de meest duurzame fossiele energiebron die er is: positieve stress.

PS: Wil meer leren over lucide dromen? Lees dan mijn boek De Lucide Droom Gids of  volg de gratis training op deze site.

Over de schrijver
“Dromen. Of ze nu lucide zijn of “gewoon” ze blijven mij fascineren. Daarom schreef ik De Lucide Droomgids. Een whitepaper waarin je ontdekt wat lucide dromen zijn en hoe je eenvoudig en snel een lucide droom krijgt. Ook vind je in deze gids meer dan vijftig pagina’s over hoe jij je gewone dromen kunt vertalen naar wat ze zeggen over je dagelijks leven. Daar kan ik je ook in begeleiden. Dan gaan we samen op zoek naar de betekenis van je droom…”
Reactie plaatsen

Gratis gids over lucide dromen en meer...

Wil jij meer ontdekken over lucide dromen? In deze gids ontdek je wat lucide dromen precies inhoudt, hoe je het leert en als extra, hoe jij je normale dromen eenvoudig en effectief betekenis kunt geven...

50%
Download hier je gratis gids...
Wij gebruiken cookies....