Page content

Droomproces

Om het droomproces goed te begrijpen, moeten we eerst in het kort bespreken hoe ons brein overdag informatie opslaat.

Ons brein ontvangt de hele dag prikkels vanuit de omgeving. Deze veroorzaken gevoelens, emoties en gedachten. Hierdoor worden je gedrag en je stemming bepaald.

Het zijn veel te veel prikkels om in 1 keer te verwerken. Je bewuste geest attendeert je op de prikkels die meteen aandacht nodig hebben (een huilende baby, een zigzaggende auto,  een gevaarlijke situatie etc.etct. ) zodat je meteen kunt reageren.

De prikkels waar je aandacht niet gelijk op gericht worden ook door je bewustzijn verwerkt. Deze worden opgeslagen in het onbewuste deel van ons brein. Ongeveer 3% tot 5% van onze waarneming is bewust.

Bovenop al deze emoties en stimuli die het brein elke dag moet verwerken, zorgt het er ook nog voor dat je lichaam normaal functioneert. Het stelt je bijvoorbeeld in staat om tegelijkertijd te praten, gezichten te onthouden en te ademen.

1- En dan het droomproces

Na een dag van vele indrukken en activiteit nodigt je bed je uit om heerlijk te gaan slapen.

Naast het uitrusten zorgt, slapen er ook voor dat je mentale en fysiek systeem de kans krijgt om uit te rusten en te herstellen. Mensen die aan slapeloosheid lijden, hebben dan ook vaak last van fysieke en mentale problemen.

Wanneer je gaat slapen gebeuren, er 2 belangrijke dingen:

  • Er is geen input meer vanuit de omgeving van prikkels.
  • Het deel van je brein ( je kritisch denken), wat voor jou overdag de prikkels filtert op basis van direct nut en geen direct nut,  is inactief.

Je brein is, als je slaapt,  bezig met het verwerken van de ervaringen van de dag en alles wat je eerder meegemaakt hebt. Zowel je bewuste als je onbewuste. Alles.  Al je gevoelens, gedachten en emoties komen in een uptempo voorbij. Het droomproces heeft vrij baan want het deel, wat overdag de boel onder controle houdt, is dus inactief.

2- En dus dromen we………

We liggen in bed en na een tijdje woelen sluit jij je ogen. Na een tijdje kom jij in de hypnagoge staat. Deze staat bevindt zich tussen wakker zijn en slapen. Je kan je dan bewust zijn  dat je in slaap aan het vallen bent.

Het is een staat die te vergelijken is met  de trance waar je in terecht komt bij een meditatie of een hypnose. Het is ook de staat waar je al kan werken aan de uitdagingen en problemen in je leven.

Een gemiddelde slaap van 8 uur kan je opdelen in 4 slaapcycli van 2 uur. Zo’n slaapcyclus is opgebouwd uit 2 periodes:

In deze laatste periode hebben wij de meeste dromen.  In deze periode van het droomproces kunnen we ze beste onthouden. Ook in de non remslaap dromen we maar is het niet zo eenvoudig om ze te onthouden omdat ze meestal geen beelden bevatten. Die zijn er in de remslaap wel. Onze dromen zijn in deze periode kleurrijk, levensecht en actief

In de eerste slaapcyclus van 2 uur is de REM periode ongeveer 15 tot 20 minuten. De 4e cyclus bestaat bijna helemaal uit remslaap. Dus hoe langer je slaapt, hoe meer je kans hebt om je dromen te onthouden.

In slaaplaboratoriums kunnen mensen, die in hun REM slaap gewekt worden, altijd hun dromen tot in detail na vertellen. Veel dromers in deze laboratoriums gaven aan dat op het moment dat ze gewekt werden ze zich in een lucide droom bevonden.

Doordat ze gewekt werden, waren ze zich pas bewust dat ze in de droom ook bewust waren. Terwijl ze daarvoor nog nooit bewust waren geweest dat ze lucide hadden gedroomd.

Dit bevestigt de veronderstelling dat lucide dromen een natuurlijk gegeven is waar we ons alleen maar voor hoeven open voor te stellen en ons op te focussen.

    Like, deel of verzend dit bericht want er is vast wel iemand die je hier mee kan helpen...

    Comment Section

    0 reacties op “Droomproces

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.