Wij gebruiken cookies....
Het Boek Over Lucide Dromen en Meer...
In de lucide droomgids leer je alles over lucide dromen en hoe jij je dromen betekenis kunt geven....Ga naar de Gratis Lucide Droomgids

Page content

Stap 7 –  Lucide zijn

Stap 7 – Lucide zijn

Ja. Eindelijk. Je bent lucide maar nu wordt het belangrijk om het te blijven. Daarom richt jij je nu eerst volledig op lucide zijn en ga je in je lucide droom op zoek naar bepaalde droomsignalen.

Droomsignalen geven je aanwijzingen dat je aan het lucide dromen bent. Je herkent ze doordat ze in “het echt”, in je dagelijks leven, niet logisch of echt onmogelijk zijn.

Weet jij al hoe je lucide wordt, ga dan naar de volgende stap en ontdek hoe je eenvoudiger langer lucide blijft…..

 

1- De belangrijkste droomsignalen

Laten we eens kijken wat de vijf meest voorkomende groepen droomsignalen zijn:

  1. Beweging

    De dromer doet of er gebeurt iets wat in het echt niet mogelijk is. Zoals vliegen, door een muur lopen, met 100 km per uur een auto rennend passeren . Je moet wel lucide zijn.

  2. Eigenschap

    Iets of iemand ziet er apart uit of verandert plotseling van vorm. Je moeder verandert in een heks, je opa is ineens een Chinees of je ziet een paard met het hoofd van je overleden kat. Lucide dromen is dan de enige mogelijkheid.

  3. Context

    De plaats of de situatie is vreemd. Je bent op een plek die je wel herkent maar je niet herinnert. Er komen mensen samen wat logischer wijze niet mogelijk is. Je eerste werkgever  van dertig jaar geleden is ineens je huidige yogaleraar. Een typisch gevalletje van lucide zijn.

  4. Bewustzijn

    Er bekruipt je een vreemde gedachte. Je krijgt een bepaald gevoel dat je niet kan plaatsen of bezit een ongewone manier van waarnemen. Je voelt bijvoorbeeld dat er meer is dan je kan zien of je komt in een volledig verlichte en heldere omgeving terecht. Dit zijn bijzondere kenmerken van lucide zijn.

  5. Een droomsymbool of thema

    Je herkent een droomsymbool of word je bewust van een veel voorkomend droomthema. Het kan niet anders betekenen dan: lucide dromen.

 

2- Oh ja, voor ik het vergeet: JILD

In stap 6 heb je bij de JILD techniek gelezen hoe jij een droomsymbool kan gebruiken om lucide te worden. Nu jij lucide droomt, kan jij ook een droomsignaal gebruiken. Dat werkt nog beter omdat dit droomsignaal je herinnert aan een eerdere lucide ervaring.

Dus stel dat jij in je 1e lucide droom je oma eruit ziet als de heks uit Sneeuwwitje, dan is de kans groot dat wanneer jij je oma weer ziet in een bijzondere uitvoering, je gelijk beseft: Hé, ik ben lucide. Stel jezelf dan gelijk nog een keer die handige vraag uit stap 2: Droom ik? Ben ik wakker?…

Hieronder volgen nog een paar technieken hoe je extra kan checken of je nu echt lucide bent.

 

3- Hoe test je lucide zijn?

Dit zijn bewezen methodes waarmee je in je lucide droom test of je echt aan het lucide dromen bent:

De populairste vijf technieken.

  • Stel jezelf de vertrouwde vraag uit stap 2: “Droom ik of ben ik wakker?”
  • De tijd – Kijk op je mobiele telefoon of horloge hoe laat het is. Draai je hoofd af. Kijk weer naar de tijdsaanduiding. Vaak zie je dan iets heel vreemds staan of een tijd die logischerwijze niet mogelijk is. Je moet wel lucide zijn.
  • Je droomsymbool – Je ziet je droomsymbool en laat het van vorm en kleur veranderen. Loop er dwars doorheen. Laat het verdwijnen. Doe dingen die eigenlijk onmogelijk zijn. Dat doe je om te bevestigen dat er sprake is van luciditeit.
  • Tekst – Vaak bewegen letters en zinnen als je ze probeert te lezen. Het lukt meestal niet of moeizaam om ze te lezen. Je kan ook net als bij de tijd je hoofd om draaien en dan nog een keer proberen te lezen. Vaak is de tekst weg of onleesbaar geworden.
  • Vliegen – Probeer te zweven of te vliegen op eigen kracht. Tenzij je een grote S op je pak hebt en een rode cape, houdt dit maar één ding in: lucide dromen.

Nog vijf effectieve technieken.

  • Ademen – Houdt je mond dicht en knijp je neus dicht.( in je lucide droom wel te verstaan, hé). Dan adem je in. In een lucide droom is dit gewoon mogelijk.
  • Spiegelbeeld – Kijk in een spiegel. Spiegels in lucide dromen geven niet precies jouw werkelijke spiegelbeeld weer.
  • Handen – Kijk naar je handen. Heb jij ineens 24 vingers of helemaal geen vingers? Bingo!
  • Logica – Vraag jezelf af: Wat deed ik tien minuten geleden? Als je dat weet en het is onlogisch dat je hier nu op deze plek bent, dan zal je wel lucide zijn. Toch?
  • Twijfel – Ga er vanuit dat je lucide droomt als je niet zeker weet of je droomt.

 

4- Doe deze tests ook als je wakker bent….

Train jezelf in het doen van deze oefentests. Gewoon terwijl je wakker bent. Dat zorgt er voor dat je deze testen een soort vast ritueel voor je worden zodat je ze eerder gebruikt in je lucide droom.

Door deze tests uit te voeren, weet je precies wat je moet doen wanneer je lucide bent.

Nu volgt de belangrijkste stap voor ieder beginnende en ervaren lucide dromer. Namelijk: wat moet je doen om eenvoudig langer lucide blijven…..

P.S : Heb jij ook nog vragen, opmerkingen, complimenten of verbeterpunten over deze training of lucide dromen in het algemeen?  We lezen en horen graag wat jij van deze training vindt:

Stel je vraag...

    Like, deel of verzend dit bericht want er is vast wel iemand die je hier mee kan helpen...

    Comment Section

    0 reacties op “Stap 7 – Lucide zijn

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.