Page content

Faalangst

Faalangst ontstaat wanner we onzeker zijn of we een bepaalde taak wel tot een goed einde kunnen brengen. Hebben we zo’n taak afgesloten, dan gaat de faalangst over maar op het moment dat er zich weer een soortgelijke taak voordoet, dan duikt de vrees om te falen gelijk weer op.

Faalangst houdt dus simpelweg in: de angst om te falen. Dit hoeft niet altijd slecht te zijn of negatief want ieder mens heeft tot op zekere hoogte een bepaalde angst om te falen. Bij faalangst is er echter sprake van ongezonde angst die groter is dan alleen de opdracht of de taak die gerealiseerd moet worden.

Oorzaken en soorten faalangst

  1. Examenvrees
  2. Sociale fobie
  3. Verlegenheid
  4. Relaties
  5. Presentatie houden.
  6. Nieuwe baan
  7. Zelfstandig ondernemer worden.
  8. Opvoeding kinderen. (Kan ik het wel? Doe ik het wel goed genoeg?)
  9. De druk van moeten presteren.

Faalangst ontstaat meestal in de kinderjaren. Als volwassene kun je jaren later nog steeds last hebben van de negatieve effecten van iets wat er in je vroegste jeugd tegen je gezegd of met je aangedaan is. Het draait meestal om onverwerkte emoties die spanning veroorzaken. Ze tasten je zelfbeeld aan en zorgen voor een gebrek aan zelfvertrouwen. Dat maakt je angstig om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Je opvoeding, cultuur en conditionering spelen een belangrijke rol maar aanleg is ook een belangrijke factor. Een tweeling kan dezelfde opvoeding hebben genoten, maar toch qua karakter van elkaar verschillen.

Kenmerken faalangst

  • Je hart gaat sneller kloppen.
  • De bloed- en zuurstoftoevoer naar je armen, handen, benen en voeten neemt toe.
  • Je begint te zweten en je krijgt warme of koude handen.
  • Droge lippen
  • Trillen of bibberen.
  • Pijn aan je maag
  • Vaker naar de wc.
  • In sommige gevallen gaan mensen hyperventileren.
  • Een benauwd gevoel hebben.
  • Niet meer in staat helder te denken.
  • Het daadwerkelijk falen in de taak door het idee te falen.

Gevolgen faalangst

  • Gebrek aan zelfvertrouwen.
  • Laag zelfbeeld
  • Lage eigenwaarde.
  • Geen nieuwe dingen meer beginnen
  • Cynisch worden om eigen faalangst te verbloemen.

Tips bij faalangst

De volgende tips helpen je bij het aanpakken van je faalangst. In vele gevallen gaat het niet om iets nieuws leren maar juist afleren. We reageren vaak op een verkeerde manier op wat we denken en voelen, waardoor we de angst versterken en het zelfvertrouwen ondermijnen.

  • Accepteer jezelf en je faalangst

Word niet boos op jezelf als je faalangst voelt. Hoe minder jij jezelf accepteert, hoe sterker de angst wordt.

  • Stop met nadenken over je faalangst

Hoe meer jij je focus richt op de faalangst, hoe groter deze groeit. Angst om te falen is een probleem dat je niet kunt oplossen door er een nog groter probleem in je hoofd van te maken.

  • Stap uit de “ratrace”

Jezelf blijven vergelijken met anderen is aan een wedstrijd starten die je altijd verliest. Jij bent uniek. Leer van anderen maar blijf op je eigen pad. Binnen je eigen mogelijkheden en verlangens.

  • Eigenwaarde

Geef jezelf de vrijheid om mens te mogen zijn. Houd van jezelf om wie je bent en wat je wel kan zonder de angst om te falen. Sta toe dat je fouten maakt want het maken van fouten hoort bij het leerproces. Vallen en dan weer opstaan. Grote persoonlijkheden geloven niet in falen en zien het maken van een fout als de beste feedback.  Je leert zo weer een nieuwe manier hoe iets niet moet waardoor je het de volgende keer anders kan doen.

  • Investeer in jezelf

Je bent niet de eerste die worstelt met onzekerheid of angst en zeker niet de laatste. Zoek hulp als je daar behoefte aan hebt. Je kan ervoor kiezen om een professional in te schakelen die je helpt om de oorzaak van je faalangst bloot te leggen en deze te verhelpen/verminderen. Het is niet nodig om zelf het wiel uit te vinden. Er zijn genoeg mensen die hun angsten al overwonnen hebben door het volgen van een paar sessies bij een coach.

  • Kom in actie

Neem een eerste kleine stap. Focus je zoveel mogelijk op de buitenwereld of de realiteit en onderneem zo snel als mogelijk actie als je iets wilt. Hoe langer je aarzelt of wacht, hoe meer kans dat je in de analyse van je angst blijft hangen. Door te doen doorbreek je het vastzitten in je denkpatroon.

  • Let op je lichaamshouding

Geest en lichaam staan in verbinding met elkaar. Kijk maar eens als je onzeker bent dan ga je misschien tikken met een pen, roken, op je mobieltje kijken, wegkijken of je armen over elkaar heen slaan. Door te werken aan krachtige lichaamstaal verhoog je het zelfvertrouwen.

Door een krachtige houding aan te nemen, maken falende gedachten minder kans om toegang te krijgen tot je denken. Je lichaam volgt je geest maar andersom net zo.

  • Werk aan je zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen bestaat grotendeels uit twee onderdelen, namelijk competentie en zelfbeeld. Als je ergens goed in bent dan heeft dit invloed op je zelfvertrouwen.

Het is normaal als je een beetje onzeker bent als je aan een nieuwe uitdaging begint. Sta jezelf dit toe. Naarmate je meer bedreven wordt in iets, neemt je zelfvertrouwen toe. Zelfvertrouwen is soms niets anders dan een kwestie van doen, doen en nog eens doen.

Minder eenvoudig wordt het als je weinig vertrouwen in jezelf hebt door een laag zelfbeeld. Een laag zelfbeeld wil zeggen dat je negatief over jezelf denkt en weinig geloof hebt in eigen kunnen. Een laag zelfbeeld wordt veroorzaakt door beperkende overtuigingen, zoals ‘ik kan het niet’ of ‘ik ben waardeloos’

Helaas zijn deze overtuigingen vaak onbewust. En wat je niet bewust bent, kan je ook niet veranderen. De eerste stap naar verandering is daarom bewustzijn. Door je bewust te worden van negatieve overtuigingen kun je zien wat voor negatieve invloed de overtuiging op je leven heeft. De volgende stap is het aanpakken van de negatieve overtuiging, eventueel met behulp van een coach of andere expert.

    Like, deel of verzend dit bericht want er is vast wel iemand die je hier mee kan helpen...

    Comment Section

    0 reacties op “Faalangst

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.