Page content

Overspannen

Overspannenheid, waar niks aan gedaan wordt, leidt uiteindelijk tot een burn-out. Overspannen leven kan zelfs uitmonden in een depressie. Pak de overspannenheid daarom tijdig aan. Dat kun jezelf doen maar vaak werkt het beter als je de hulp in roept van een professional. Een coach, therapeut of psycholoog.

Anders raak je op den duur overbelast en krijgt allerlei geestelijke en lichamelijke klachten zoals;

  • Een te kort lontje.
  • Weinig slapen.
  • Steeds moe zijn.
  • Vaak lichamelijk klachten zoals nek- en rugklachten, maagpijn, hoofdpijn of zelfs migraine.
  • Last van heftige nachtmerries.

1- Waarom lijkt het of we er steeds meer last van krijgen?

Bijna een miljoen mensen is overspannen en kampt met burn-out klachten. Overspannenheid komt tegenwoordig veel vaker voor. Misschien ook omdat er meer aandacht voor is maar we kunnen niet ontkennen dat het leven vandaag de dag veel meer prikkels, impulsen en mogelijkheden kent dan vroeger.

Daarbij wordt er ook nog meer van je verwacht. Het tempo,waarin we leven en werken, gaat vele malen sneller. De een vindt dat geweldig, de ander heeft daar last van. Daardoor loopt de een meer risico om overspannen te raken dan de ander.

2- Risicofactoren zijn:

  • Perfectionisme
  • Te veel verantwoordelijkheid voelen het leven van anderen.
  • Onzekerheid, faalangst, gebrek aan assertiviteit
  • Controledwang
  • Geen grenzen stellen
  • Geen nee kunnen zeggen
  • Zichzelf overschatten

Je wordt niet zomaar overspannen Een beetje gezonde spanning hebben we allemaal nodig. Dat geeft het leven zelfs een meerwaarde. Bijvoorbeeld dat je op tijd reageert in een gevaarlijke situatie of dat je met de juiste focus en doorzettingsvermogen aan een doel werkt. Spanning wordt pas een probleem op het moment dat je altijd maar gespannen bent en niet meer in staat om te ontspannen.

Iedereen kent wel van die periodes in zijn of haar leven dat het lijkt alsof alles je boven het hoofd groeit. Op je werk loopt het niet zo lekker met je directe baas, je vrouw en kinderen klagen dat ze niet begrijpen waarom je er niet genoeg voor ze bent, je baan staat op de tocht door de steeds verder oprukkende automatisering en robotisering. Ondertussen doet ook de vereniging of de club steeds vaker een beroep op je.

En je kan al zo moeilijk nee zeggen zijn. En dan maak je je ook nog zorgen over de steeds meer verslechterende gezondheid van je ouders

3- Oorzaken overspannenheid

  • Het overlijden van een dierbare.
  • Zorg voor een dierbare zieke in combinatie met een werkkring.
  • Relatieproblemen.
  • Reorganisaties op het werk.
  • Toename werkdruk.
  • Ontslag.
  • Financiële problemen.
  • Slachtoffer zijn van pesten of (seksueel) geweld.

Op een dag gaat het niet meer. Je krijgt allerlei kwaaltjes en hebt het idee de controle over je leven volledig kwijt te zijn. Je functioneert niet meer zoals je denkt dat het zou moeten. Niet thuis, niet op je werk en ook op de vereniging reageer je steeds meer geprikkeld. Je bent overspannen.

Voordat je overspannen raakt, zijn er allerlei tekenen dat je helemaal niet lekker in je vel zit. Hierbij een overzicht van deze kenmerken:

4- Kenmerken van overspannen raken

  • Niet in staat zijn om simpele probleemsituaties op te lossen.
  • Altijd een onrustig en opgejaagd gevoel.
  • Chaotisch gedrag.
  • Van het een op het andere moment verandert je stemming volledig.
  • Het gevoel nergens grip op te hebben.
  • Je bent heel prikkelbaar.
  • Perioden van alles tegelijk doen, wissel je af met periodes het gevoel te hebben niets meer te kunnen.
  • Fysieke klachten.
  • Slapeloosheid.
  • Je stopt niet meer met piekeren over van alles.
  • Je hebt veel minder energie dan gebruikelijk is.
  • Geen zin in sociaal contact.
  • Concentratieproblemen.

5- Tips om overspannenheid te voorkomen

Je kunt zelf dingen een aantal dingen doen om overspannenheid te voorkomen en/ of op te lossen.

  • Zet jezelf op de eerste plaats. Alleen als jij lekker in je vel zit, kun je er ook echt zijn voor anderen.
  • Zorg dat je genoeg slaapt. Dan hebben je lichaam en je geest meer tijd om te herstellen.
  • Zorg dat je elke dag minimaal een half uur intensief beweegt. Als je beweegt worden je stresshormonen afgevoerd en maak je endorfine aan
  • Vergeet niet om plezier te maken. Houd genoeg tijd over voor hobby’s of andere dingen waar je echt van geniet.
  • Leer om nee te zeggen.
  • Vervang het woord “moeten” in je communicatie door mogen en willen.
  • Word je bewust van je eigen gedachten en wat je tegen jezelf zegt. Ga mediteren of geef je over aan de mindfulness.
  • Stop met van alles op je schouders te nemen wat daar niet hoort.
  • Leer lucide dromen. In je lucide droom bevind jij je op de plek waar zich de oorzaken van jouw overspannenheid zich schuilhouden.
  • Accepteer dat je overspannen bent en neem even rust. Laat mensen ook weten dat het je allemaal even teveel is geworden.
  • Word je bewust van wat echt belangrijk is in je leven. Richt je daarop.
  • Houd een dagboek bij.
  • Begin met yoga– of andere ontspanningsoefeningen om geestelijk en lichamelijk meer rust te ervaren.
  • Zoek mensen op die je blij en vrolijk maken en omgevingen op waar je rustig van wordt.
    Like, deel of verzend dit bericht want er is vast wel iemand die je hier mee kan helpen...

    Comment Section

    0 reacties op “Overspannen

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.