Waarom voor een krachtige lucide droom intentie een sterke motivatie en associatie onontbeerlijk is...

Motivatie en associatie spelen, als een Siamese tweeling, een belangrijke rol bij het zetten van een echt krachtige intentie. Bij alle technieken om lucide te dromen is een goede intentie zetten onontbeerlijk Nu denk je misschien:

“Wat is hier nou moeilijk aan? Je denkt eraan en je doet het. Geen enkel probleem.” Dat is mooi maar bij lucide dromen moet je vaak je intentie herinneren en blijven herhalen nadat je net wakker bent geworden.

Dus half slaapdronken. Voor een hogere slagingskans op dat moment is het daarom belangrijk om je intentie te voorzien van 2 belangrijke ingrediënten. Namelijk: Motivatie en associëren.

1-   Motivatie: Maak jezelf gek…

Overdag herinneren we ons de meeste dingen, die je moet doen, door middel van je agenda, lijstjes, je mobiele telefoon of een post-it ophangen op een plek waar je vaak langs komt.

Maar hoe zet je je een intentie wanneer je ogen nog half dicht zitten en je niet kan vertrouwen op een dergelijk middel? Door je motivatie. Je onthoudt dingen gemakkelijker en sneller wanneer het iets is wat je heel graag wilt.

Zo programmeer jij je hersenen dat er maar een ding echt belangrijk is. In dit geval dus je intentie om lucide te dromen en uiteindelijk lucide dromen zelf. Je hersenen blijven dan gemotiveerd op zoek naar nieuwe kansen op een lucide droom.

2- Twee voorbeelden

*(niet autobiografisch wat betreft de gevulde koeken natuurlijk)

Voorbeeld 1: Niet genoeg motivatie

Stel je eens voor dat je zin hebt in gevulde koeken. Je gaat naar de supermarkt om boodschappen te doen. Maar op de een of andere manier kom je niet langs de gevulde koeken. Je denkt er niet meer aan. Je komt thuis en merkt dat je de gevulde koeken bent vergeten. Waarom?

Kijk, gevulde koeken zijn best lekker maar het is geen doel waar je harder van gaat lopen. Op de lange termijn waarschijnlijk een stuk langzamer. Gevulde koeken zorgen niet voor de juiste motivatie.

Voorbeeld 2: Een sterke motivatie

Maar stel dat jij naar de supermarkt moet maar je hebt net gelezen in de ochtendkrant dat er een baanbrekend nieuw wetenschappelijk boek over lucide dromen in de boekwinkel ligt.

En jij bent een droomwetenschapper. Je moet dat boek hebben want wat hier in staat verandert je vakgebied voor altijd. Je stapt in de auto en racet naar de eerste de beste boekwinkel. Daar ligt het. Nadat je afgerekend hebt, voelt het alsof je niks meer kan gebeuren.

De adrenaline giert door je lijf. Je stapt in je auto, scheurt naar huis, ploft neer in je grote leesstoel en begint te lezen. Pas dan kom je erachter dat je bent vergeten naar de supermarkt te gaan. Je motivatie om het boek te kopen, bezitten en lezen heeft al je focus en aandacht gekregen. 

Het gaat er dus om dat jij voor jezelf helder krijgt waarom jij ernaar verlangt om lucide te dromen. Wat heeft lucide dromen jou te bieden dat je leven succesvoller, mooier of vrijer maakt…? Hoe meer overtuiging jij hierdoor toevoegt aan je wens om lucide te dromen, hoe eenvoudiger het is.

Nu gaan we even terug naar de gevulde koeken. Die ben je vergeten maar was dit ook gebeurd als je langs de koffie afdeling was gelopen, de koffiegeur je neus prikkelt en jij je ineens weer herinnert hoe lekker koffie met een gevulde koek is?

Waarschijnlijk niet. Dit brengt ons bij het volgende ingrediënt dat je er automatisch aan herinnert wat je belangrijk vindt: associatie.

3-  Associatie

Je loopt langs een bakker en ruikt de geur van vers brood. Je hebt deze geur al zo vaak eerder geroken maar je krijgt nu ineens een vrolijk en nostalgisch gevoel. Toen je een klein meisje was, heb jij precies deze geur opgeslagen terwijl je gezellig met je oma brood aan het bakken was. Nu ruik je na al die jaren een identieke geur en krijg je datzelfde vrolijke gevoel.

Je hersenen associëren de geur van dit brood met het plezier maken met je oma. Nu willen we geen brood bakken maar lucide dromen. Daarom moet jij je een paar indringende vragen stellen: Is er een terugkerend thema in je dromen dat je echt raakt? Is er iets waar je opgewonden of vrolijk van wordt? Is er een terugkerend droomsignaal?

Lucide dromen en associëren

Veronderstel dat je droomthema je werk is en je droomsignaal je manager bij je vorige werkgever. Als je overdag aan hem denkt, dan gaan al je haren recht overeind staan. Je moet er dan ook niet aan denken dat hij weer je manager wordt bij die leuke en uitdagende baan die je nu hebt.

Woest ben je in je dromen als hij ineens wel je afdeling op komt lopen en je schreeuwt tegen hem: “Wat moet jij hier? Kom je mijn leven hier ook vergallen?”. En dan ontwaak je kwaad en kost het je moeite om deze boosheid van je af te zetten

Associeer dan de emotie rond dit thema, (je werk) of rond je droomsignaal (die eikel van een manager) met je verlangen om lucide te dromen. S’ avonds ga jij slapen, herhaal jij bijvoorbeeld de volgende intentie: “Wanneer ik vannacht over… (mijn werk of die eikel) droom, dan ben ik mij bewust dat ik droom.”

Door de emotie krijgen je hersenen een prikkel dat dit belangrijk voor je is. Hierdoor komen er vanuit de hersenstam beelden omhoog die geassocieerd zijn met deze emotie. Dat maakt de kans groot dat je oude manager of je huidige werk in de droom-scene opduikt. En dan weet jij: Ik ben aan het lucide dromen…

4- Ten slotte

Een van de bekendste en succesvolste technieken, om zelf te bepalen wanneer je lucide droomt, is MILD. Ben jij gemotiveerd genoeg om lucide te worden met MILD? Ja. Heb jij de juiste associatie om bij je intentie te blijven? Ja. Dan ben jij nu klaar voor MILD…

PS: Wil je meer leren over lucide dromen? Lees dan mijn boek De Lucide Droom GidsVolg de gratis training of gun jij jezelf ook een vliegende start en kom je naar de Workshop Lucide Dromen…