Page content

Stap 2  – Bodyscan

Stap 2 – Bodyscan

Hebben we in de vorige stop ons gericht op het bewust worden van onze ademhaling, nu gaan we ons lichaam scannen op aanwezige weerstand. Dat doen we met deze eenvoudige bodyscan.

We beginnen de bodyscan met de eerste stappen van de ademhalingstechniek van stap 2 want zo ontspannen we.

  • Zoek een rustige plek op waar je ongeveer een half uur niet gestoord wordt. Ga zitten op een comfortabele stoel en zet je voeten op de grond. Sluit je ogen.
  • Adem 10 tellen in, Houd deze adem 10 tellen vast, Adem uit in 10 tellen, Adem 10 tellen niet. Herhaal deze cyclus zo vaak als je wilt
  • Richt nu de aandacht op je hele lichaam……Hoe voelt je lichaam op dit moment aan? Neem hier even de tijd voor….
  • Merk de verschillen tussen de verschillende gebieden op. Ervaar waar spanning zit en als je daar zo komt in de bodyscan, haal je een keer diep adem en stel je voor dat je bij de uitademing de spanning loslaat.
  • Richt nu alle aandacht op je voorhoofd…Voel de huid, de fysieke sensaties en eventuele spanningen…Doe dit ook één voor één met de neus…oren…ogen…wenkbrauwen…kaak… mond…lippen…huid van het gezicht…achterhoofd.

Voel en ervaar. Je hoeft niets te analyseren of te veroordelen. Het is zoals het is. Omarm het zoals het is.

  • Richt dan de aandacht op je nek…je hals…je sleutelbenen, je schouders, je linker- en rechterbovenarm, je ellenboog, je onderarm, je hand en vingers. Ga deze gebieden, links en rechts één voor één af.
  • Telkens als je gedachten afdwalen, waar je ook bent, keer je terug naar de oorspronkelijke focus.
  • Richt de aandacht op je borst, het middenrif, de buikspieren, bovenrug, onderrug en ruggengraat.
  • Geef op dezelfde manier aandacht aan je bekken, je geslachtsdelen, je billen en zowel links als rechts aan je bovenbenen, knieën, onderbenen, enkels, voeten en tenen.
  • Breng dan langzaam de aandacht terug naar je hele lichaam in zijn geheel. Blijf een paar minuten zo bewust mogelijk van lichaam, zo stil mogelijk te zitten of te liggen.
  • Beweeg een beetje, stretch de spieren wat en open je ogen en klaar.

Stap 1 en Stap 2 kun je los van elkaar doen maar zijn nog effectiever wanneer je ze combineert. Het is ook interessant om stap 2 eerst te doen en dan stap 1 daarna.

Misschien vind jij het in het begin lastig om je aan de volgorde te houden. Laat dat maar los want er bestaat geen juiste volgorde. Het draait alleen maar om de ontspanning en dat lukt je alleen als jij je op je gemak voelt.

Heb jij wel behoeft aan wat houvast wanneer je begint? Spreek stap 1 en 2 dan in op je telefoon. Houd voor elke serie puntjes na een lichaamsdeel minimaal zo’n 10 tellen aan zodat je je echt bewust wordt van dat lichaamsdeel en bewust kunt ademen en loslaten.

Nu gaan we na deze 2 stappen onze persoonlijke kracht verhogen door een eenvoudige maar oh zo effectieve techniek….

Stap 3 – In je persoonlijke kracht

Like, deel of verzend dit bericht want er is vast wel iemand die je hier mee kan helpen...

Comment Section

0 reacties op “Stap 2 – Bodyscan

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.