Wij gebruiken cookies....
Het Boek Over Lucide Dromen en Meer...
In de lucide droomgids leer je alles over lucide dromen en hoe jij je dromen betekenis kunt geven....Ga naar de Gratis Lucide Droomgids

Page content

article content

Train je bewust zijn overdag voor sneller lucide dromen ’s nachts….

Bewust zijn. Het is niet de eerste keer en zeker ook niet de laatste keer dat we het er daarom over hebben. Door dat overdag te trainen ga jij eerder lucide dromen.

Beginnende lucide dromers die mediteren, zelf hypnose of mindfulness beoefenen, nemen zo een voorsprong op andere beginnende en ervaren lucide dromers.

Daarom is het slim om overdag je bewust zijn te trainen. Met onderstaande oefening maak jij een goed begin. Tenminste, als je graag lucide wilt dromen natuurlijk.

Schrik niet. Dat kost bijna geen tijd. Helemaal als jij er in het begin wat meer tijd aan besteedt zodat het een natuurlijke plek inneemt in je leven.

Trouwens, ook voor mensen die geen lucide dromen ambitie hebben, vergroot deze oefening je bewust zijn aanzienlijk.

1- Hoe vergroot deze oefening je bewust zijn?

Door een eenvoudige en heldere oefening waarbij we ons in 10 stappen bewust worden van onze zintuiglijke waarneming en hoe we dingen ervaren.

Deze oefening die versterkt ons bewust zijn overdag. Dit maakt het eenvoudiger om in je droom ook bewust te worden van het feit dat je droomt:

A- De vijf belangrijkste bewustmakers

Neem voor elke stap minimaal een minuut.  Zintuig na zintuig richt jij je volledig op wat je nu ervaart:

  • Zien – Word je bewust van wat je ziet; merk de levendige, rijke en variërende impressies op – vormen, kleuren, beweging, dimensies, de hele zichtbare wereld.
  • Luisteren –  Wees je volledig bewust van wat je hoort. Registreer de diverse geluiden die je hoort. De intensiteit, tonaliteit, hoogte/laagte. Luister naar mensen die praten, muziek die je hoort, de natuur die tegen je spreekt.
  • Voelen –  Raak iets aan. De structuur (glad, grof, ruig, droog, plakkerig, nat), gewicht (zwaar, licht, solide of leeg), plezierig, gevoelig, warm of koud en ga zo maar door. Voel ook hoe je lichaam nu voelt en vergelijk dat met hoe het voelt op andere tijden, moe of energetisch, stijf of soepel, pijnlijk of plezierig.
  • Proeven –  Stop iets in je mond en word je bewust van de smaak, structuur, beleving en de sensatie die het geeft. Of denk aan iets wat je lekker vindt of niet te harden. Stel je voor hoe het is om dit nu te proeven.
  • Ruiken – Ruik de geur van de plek waar je bent, de mensen om je heen, de objecten en voorwerpen. Of denk gewoon aan iets wat je heerlijk vindt en ruik het.

 

Kind ruiken bewust zijn

B- Vijf  keer nog bewuster

  • Ademen – Richt je aandacht op je adem. Sluit je ogen als je dat wil. En ervaar hoe je ademt; de snelheid, de frequentie, de diepte. Volg je adem van inademen tot uitademen. Adem in, houd je adem vast, adem uit, stop even met ademen en herhaal deze stappen.
  • Emoties –  Word je bewust van je emoties. Ervaar het verschil tussen plezier en boosheid, rust en onrust en de emoties die een grote rol spelen in jouw leven.
  • Gedachten –  Word je bewust van je gedachten? Wat dacht je tijdens deze oefening? Waren je gedachten positief of negatief? En wat denk je daarvan? Laat je gedachten als stroom van woorden aan je voorbijgaan. Laat ze komen en gaan als een golf die het strand raakt en dan weer opgaat in de oneindige watermassa.
  • IK –  Word je bewust dat jij deel uitmaakt van de en jouw wereld. Zien, horen, voelen, ik denk is de basis van elke ervaring. Je bent niet wat je ziet, hoort, voelt of denkt; jij hebt deze ervaringen. Jij bent wie zich bewust is.
    Jij bent altijd het centrum van je multi – dimensionale ervaringen maar je bent je daar niet altijd bewust van.
    Ga verder met deze oefening met de volgende aanpassing: Op hetzelfde moment dat jij aandacht richt op de diverse aspecten van je ervaring, word je dan bewust dat jij degene bent die dit opmerkt.
  • Bewust van je Bewustzijn –  De laatste stap. Normaal gesproken richt jij je bewustzijn op voorwerpen, personen of objecten buiten jezelf maar jij kan je ook bewust worden van je bewustzijn.
    Je word je nu bewust dat jouw bewustzijn een onderdeel is van een groter universeel bewustzijn. Het is onmogelijk om dit met woorden beschrijven en daarom doen we dat ook niet.

2- Hoe helpt mij dit bewust zijn mij met lucide worden?

Veel van wat je ervaart in deze bewuste staat, ga je ook ervaren wanneer je lucide bent. Wanneer je lucide droomt, ervaar jij je zintuigen net zoals tijdens de oefening. Je ziet, voelt, hoort, proeft, denkt en bent net als dat je nu aan het doen bent.

Nou niet helemaal. Je waarneming is helderder en scherper omdat er geen nieuwe zintuiglijke input bij komt om je interne waarneming te verstoren.

Dit komt omdat de wereld, die je ervaart als je droomt, zijn oorsprong vindt in jouw innerlijke wereld. In plaats van je externe wereld. Je wordt dus niet continue overspoeld door nieuwe verstorende prikkels van buitenaf.

Het grote verschil zit hem in het feit dat een gedachte, gevoel of idee in je droom gelijk werkelijkheid wordt. Ben jij vrolijk in je droom, dan is je droom leuk. Ben jij bang in je droom, dan kom je sneller in een nachtmerrie terecht.

Hoe meer ervaren jij bent in lucide dromen, hoe meer jij in staat bent om de inhoud en het verloop van je droom te bepalen. En dat is te gek….

Doe daarom bovenstaande oefening. Zo train jij jezelf om verschillende soorten van zintuiglijke input te verwerken en toch bewust te blijven.

Zelfs als die, zoals in een lucide droom, in een snel tempo aan verandering en wisselende emoties onderhevig is.

proeven bewust zijn

3- Tenslotte

Op het moment dat jij volledig lucide bent, zal jij je realiseren dat de hele droom je eigen creatie is. En hierdoor zal er, met dit bewust zijn, een opwindend gevoel van vrijheid ontstaan.

Niet iets buiten jezelf, geen fysieke wetten, geen bepalende omgeving beïnvloedt jouw ervaring.

Jij kunt alles doen wat je geest zich voorstelt.

Je kan ervoor kiezen iemand uit te dagen die je normaal gesproken uit de weg gaat of je kan gaan voor een seksuele uitspatting met de partner van je dromen.

Dat kun je allemaal ervaren door het overdag trainen van je bewust zijn. Het meest effectief is wanneer jij deze oefening beoefenen mee laat lopen terwijl je de training volgt.

Daarmee vergroot jij je kans op snel en effectief lucide dromen. En dat is waar we het hier om doen…….

PS: Klaar om de eerste of de volgende stap naar lucide, helder dromen te maken? Lees dan mijn boek De Lucide Droom Gids of volg de gratis training op deze site.

Like, deel of verzend dit bericht want er is vast wel iemand die je hier mee kan helpen...

Comment Section

0 reacties op “Train je bewust zijn overdag voor sneller lucide dromen ’s nachts….

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Jeroen
Mijn naam is Jeroen Jansen. Lucide dromen heeft mijn leven veranderd. Daarom heb ik deze site gemaakt. Met het gratis E-book De Lucide Droomgids en de gratis training Leren Lucide Dromen zodat jij ook kan ontdekken hoe je met lucide dromen de volgende stap in je leven kan zetten. Heb je een vraag? Stuur mij een mail of een bericht via het contactformulier. Oh ja, ik geef geen workshops of lezingen meer omdat alles wat ik te vertellen heb je kan vinden op deze site. Dus die euro's kan je lekker in je zak houden. Veel plezier met het leren van en het beleven van spannende, verrassende en transformerende avonturen in je lucide dromen....